Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Tidur malam yang bagus amat penting buat kesihatan?

. Rabu, 8 Julai 2009

Analisis kajian-kajian besar-besaran telah menemui ketidaksamaan sosial yang kuat dalam masalah-masalah tidur dengan kurang tidur mencatatkan kepada kehidupan seseorang yang dalam keadaan taraf sosial yang rendah, seperti dengan pendapatan rendah dan pencapaian pendidikan rendah.

Kumpulan di Munich dan Ingolstadt mempunyai bukti pertama bagi pengaruh gangguan tidur kronik bersama rasa mengantuk yang teruk (narkolepsi) dalam pemprosesan rangsangan emosional dalam otak, mengesyorkan peraturan tidur yang terganggu sangat campur tangan dengan kesejahteraan hidup dan interaksi dengan persekitaran kita.



Penyelidikan asas dalam makmal penyelidikan tentang tidur manusia di Universiti Zurich telah membongkar dengan jelas perubahan-perubahan berkaitan-umur dalam kerosakan oleh perhatian menahan berjaga selepas satu malam tanpa tidur. Penemuan ini adalah selaras dengan kajian-kajian epidemiologi dan mempunyai implikasi penting untuk pencegahan kemalangan bersekutu dengan tidak cukup tidur.

Kumpulan daripada Universiti Zurich ini, berdedikasi pada penyelidikan haiwan, merekodkan tidur yang berbeza pada model-model tikus bawah keadaan biasa dan tekanan tidur yang ditingkatkan dicapai dengan kekurangan tidur selama beberapa jam. Kesan rangsangan farmakologi perbezaan jenis penerima-penerima GABAA telah disiasat.

Penyelidikan ini bertujuan untuk merasmikan jalan-jalan baru untuk pembangunan hipnotik. Kemujaraban hipnotik, apabila berdasarkan lumrah fisiologi tidur, harus dioptimakan dan menjurus kurang kesan-kesan buruk.

0 comments:

Catat Ulasan

Map