Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Virus HIV

. Rabu, 8 Julai 2009

Dengan kemajuan terkini dalam rawatan, para doktor telah menemui yang mereka boleh dengan berjayanya meneutralkan virus HIV. Dipanggil kombinasi terapi mencegah virus HIV daripada pemutanan dan penyebaran, membenarkan pesakit-pesakit untuk membina semula sistem imun mereka ke tahap-tahap serupa seperti orang-orang lain.

Hingga sekarang, ia mewakili rawatan paling penting untuk pesakit-pesakit yang menderita HIV. Profesor Jens Lundgren dari Universiti Copenhagen, bersama dengan anggota-anggota lain kumpulan penyelidikan EuroSIDA, telah menjalankan satu kajian, yang membuktikan yang sistem imun semua pesakit yang dijangkiti HIV boleh diperbaharui dan dinormalkan. Syarat itu hanya adalah pesakit-pesakit itu mula dan terus mengikut kaedah rawatan mereka.

HIV menyerang keupayaan badan untuk meredakan virus-virus

Virus-virus adalah organisma-organisma kecil yang tidak mempunyai metabolisme bebas. Oleh itu, apabila mereka memasuki badan mereka menyerang sel-sel hidup dan mengambil metabolisme mereka. Virus selesema menduduki sel-sel dalam hidung, kerongkong dan paru-paru; beguk melekat sendiri pada kelenjar air liur dekat telinga; manakala virus Polio terus bermain di saluran usus, darah dan kelenjar air liur. Dalam semua contoh ini, sistem imun kita menyerang dan menghapuskan serangan virus.

HIV adalah sangat berbahaya kerana virus itu melekatkan diri mereka sendiri pada satu bahagian dari sistem imun yang genting: kepada suatu yang dipanggil CD4+T lymphocytes, yang adalah korpuskel darah putih yang membantu sistem imun untuk melawan jangkitan. Hi-virus membentuk dan menyerang CD4 T-lymphocytes yang baru.

Dengan perlahan tetapi yakin, jumlah CD4+T lymphocytes yang sihat dalam darah jatuh, manakala HIV dengan kejam melemahkan keupayaan badan mempertahankan dirinya daripada jangkitan. Akhirnya, sistem imun menghakis untuk demikian satu had yang pesakit berjangkit adalah didiagnosis dengan AIDS. Hi-virus berterusan bermutasi dimana ia membentuk dan ini adalah mengapa, ahli-ahli sains berhadapan dengan sebuah perjuangan yang berterusan untuk mencari cara menyembuhkan atau vaksin.

Kombinasi terapi mengalahkan HIV

Kombinasi terapi mencegah virus daripada membentuk dan bermutasi dalam manusia. Apabila virus terhenti dalam kemajuannya, jumlah sel-sel CD4+T yang sihat bermula untuk meningkat dan pesakit-pesakit, yang jika tidak mati daripada HIV, kini boleh terus hidup.

Sistem imun adalah kembali seperti asal dan adalah nampaknya dapat untuk menormalkan diri sendiri, menyediakan kombinasi terapi dikekalkan. Saat sistem imun mula untuk meningkat, pesakit yang dijangkiti HIV tidak lagi boleh dikatakan sebagai menderita jangkitan HIV atau penyakit, telah menurun dalam kekuatan.

0 comments:

Catat Ulasan

Map