Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Menggunakan nanoteknologi untuk mencipta Robocop

. Rabu, 8 Julai 2009












Jaket-jaket kalis peluru tidak menukarkan pengawal - pengawal keselamatan, pegawai - pegawai polis dan angkatan bersenjata kepada Robocop. Penyelidikan baru dalam nanoteknologi karbon bagaimanapun boleh memberi bahan-bahan yang dalam garisan tembakan dapat melantunkan peluru - peluru tanpa satu kesan kerosakan.

Satu kertas kajian penyelidikan diterbitkan di Institute of Physics Nanotechnology menghuraikan bagaimana jurutera-jurutera daripada Centre For Advanced Materials Technology di Universiti Sydney telah mendapati satu cara untuk menggunakan kekenyalan nanotube karbon untuk tidak saja memberhentikan peluru-peluru menembusi bahan tetapi sebenarnya melantun daya tindakan mereka.

Kebanyakan bahan-bahan anti balistik, seperti jaket-jaket kalis peluru dan blanket kalis-letupan, adalah masa ini dibuat dari lapisan-lapisan berganda Kevlar, Twaron atau serat-serat Dyneema yang menghentikan peluru-peluru daripada menembusi dengan mengembangkan daya tindakan peluru. Sasaran-sasaran masih boleh mengalami daya tumpul trauma - mengkin lebam yang teruk atau lebih buruk lagi kerosakan kepada organ-organ kritikal.

Kekenyalan nanotube karbon bermaksud bahawa daya tumpul trauma boleh dielak dan itu mengapa jurutera-jurutera di Sydney telah sanggup membuat eksperimen untuk mencari titik optima kekenyalan bagi kelengkapan lantunan-peluru balik yang paling berkesan.

Bekerja pada skala satu nanometer (berbilion pada satu meter), jurutera ahli fizik pemeluwapan jirim struktur-struktur yang memanipulasi interaksi atom dan molekul individu. Bekerja pada skala mikroskopik ini membenarkan jurutera-jurutera mereka bentuk bahan-bahan yang secara dasarnya berbeza dan berguna.

Salah satu bahan-bahan ini adalah nanotube, satu atom lembaran tebal grafit, bergolek ke dalam sebuah silinder yang dipegang bersama oleh ikatan kimia yang sangat kuat yang dipanggil penghibridan orbital (orbital hybridisation).

Nanotube mengikat bersama menjadi seutas tali yang kukuh disebabkan oleh daya Van der Waals yang mereka kongsi. Van der Waals adalah tarikan lemah yang mana molekul-molekul itu ada untuk satu yang lain apabila mereka dibawa dekat bersama, digunakan, sebagai contoh, oleh geckos (cicak) apabila mereka melekat pada siling.

0 comments:

Catat Ulasan

Map