Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Paduan DNA dan Nanoteknologi

. Rabu, 8 Julai 2009


DNA merupakan satu blok-blok binaan paling terkenal dalam nanoteknologi dan adalah biasanya telah digunakan untuk membina tertib struktur-struktur nanoscale dengan seni bina terkawal. Dalam banyak hal DNA adalah dianggap serupa sebuah blok binaan baik untuk memasang siap litar-litar mikroelektronik dari dasar atas.

Sekarang ini sekumpulan pengkaji di Young mencadangkan gabungan DNA pasang sendiri dengan piawaian alat-alat mikrofabrikasi dan litografi untuk membentuk ciri-ciri seperti alur nanochannels, nanowires, dan nanoscale. Penemuan ini mungkin membuka jalan baru untuk nanofabrikasi di dimensi yang tidak boleh dicapai oleh litografi optikal konvensional.

Adam Woolley Dan Héctor Becerril telah mengembangkan satu kaedah menggunakan molekul-molekul DNA sebagai templat untuk mentakrifkan corak-corak di substrat. Penyelidik-penyelidik menyimpan filem-filem logam molekul-molekul DNA lebih dijajarkan atas satu substrat. Molekul-molekul pada asasnya sebagai nanostencils untuk mentakrifkan 10 nm separa-saiz corak-corak di substrat. Penyelidik-penyelidik memanggil proses ini sebagai bayang DNADNA nanolithography kerana filem logam diletakkan pada sesuatu sudut dan bayangan yang terhasil oleh molekul-molekul DNA menentukan dimensi tentang ciri-ciri substrat.

Goresan anisotropik pada permukaan-permukaan bercorak menggunakan gas plasma reaktif, satu alat fabrikasi yang biasanya digunakan dalam industri semikonduktor, menghasilkan nisbah aspek tinggi alur di substrat. Alur-alur itu boleh dimeterai di atas untuk membentuk nanochannels tertutup yang berterusan. Secara alternatifnya, alur-alur itu boleh menjadi secara kimianya berfungsi dan digunakan sebagai templat untuk pemendapan logam nanowires seperti nikel, tembaga, atau perak.

Alur templat dan nanowires mempunyai sisi dimensi kurang daripada 30 nm dan boleh disesuaikan menjadi kurang daripada 10 nm. Dimensi tepat alur-alur itu boleh diubah-ubah dengan penalaan pada sudut pemendapan dan ketebalan filem yang dimasukkan.

Penyelidik-penyelidik mempercayai bahawa ia harus boleh untuk memindahkan corak-corak kompleks ke dalam substrat menggunakan permukaan yang selari molekul-molekul DNA. "Satu aspek luar biasa teknologi ini adalah ia menggunakan keupayaan pencorakan DNA tanpa memerlukan asid nukleik untuk kekal dalam binaan akhir," kata Woolley, menambah bahawa nanostructures yang dibuat oleh bayang nanolithography DNA didapati berguna sebagai saluran-saluran nanofluidic dan pengesan-pengesan kimia.

0 comments:

Catat Ulasan

Map