Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Seks sekarang punca utama HIV di China

. Rabu, 8 Julai 2009

Hubungan seks rambang telah mengambil alih kedudukan penagihan dadah dalam menjadi penyebab teratas jangkitan HIV di China, menurut laporan dari Associated Press, 30 November 2007. Keadaan ini amat dibimbangkan dan dikhuatiri penyakit AIDS akan semakin merebak bukan sahaja di China, tetapi keluar dari negara tersebut.

Terdapat anggaran 50,000 kes baru HIV dalam tahun 2007 yang mengambil jumlah anggaran seramai 700,000 orang yang dijangkiti virus itu di China, sebagaimana yang dilaporkan oleh UNAIDS dan jawatankuasa Majlis Negara, kabinet China. Walaupun satu kejatuhan dalam kadar kes baru sejak data terakhir dipungut dalam tahun 2005, jangkitan adalah masih menular, dan seks - bukan penggunaan dadah intravena - adalah sekarang bentuk utama transmisi, Menteri Kesihatan Chen Zhu berkata pada sidang berita.


"Wabak HIV China secara keseluruhannya masih menjadi satu antara kelaziman rendah tetapi dengan banyak jangkitan kuat," katanya.

Kadar jangkitan semasa adalah kurang daripada satu peratus keseluruhan penduduk China, katanya, tetapi sebanyak 50 juta lagi adalah pada risiko sekarang kerana bentuk utama transmisi adalah seks.

Pelacur-pelacur dan orang lelaki homoseksual adalah dipilih dalam laporan sebagai tingkah laku yang berisiko dalam menyumbang bagi kebanyakan kes baru, Chen berkata. Lebih kurang 60 peratus pelacur tidak sering menggunakan kondom, menurut laporan itu.

Pelacuran berkembang meluas di China, walaupun ia adalah secara rasmi haram. Anggaran mengubah dengan meluas mengenai jumlah pekerja seks, tetapi angka itu adalah dengan meluas dipercayai sebanyak berjuta-juta.

0 comments:

Catat Ulasan

Map