Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Memori Komputer Direka Dalam Nanoscale Adalah 1,00 Lebih Laju

. Rabu, 8 Julai 2009















Ahli-ahli sains dari Universiti Pennsylvania telah mengembangkan nanowires yang berkemampuan menyimpan data komputer untuk 100,000 tahun dan mendapatkan semula data itu seribu kali lebih cepat daripada alat-alat ingatan mudah alih yang sedia ada seperti ingatan Flash dan pemacu-mikro, kesemuanya menggunakan kuasa dan ruang yang kurang dari teknologi-teknologi ingatan semasa.

Ritesh Agarwal, seorang penolong profesor dalam Jabatan Sains Bahan dan Kejuruteraan, dan rakan-rakan sekerja memajukan satu nanowire pasang-sendiri dari germanium antimoni telurid, satu fasa perubahan bahan yang beralih antara amorfus dan struktur-struktur kristal, kunci kepada baca / tulis ingatan komputer. Pembuatan peranti-peranti nanoscale, secara kasar 100 atom dalam diameter, adalah dijalankan tanpa litografi konvensional, yang tumpul, proses pengeluaran atas-bawah yang menugaskan bahan kimia yang kuat dan biasanya mengeluarkan bahan-bahan yang tidak boleh digunakan dengan menghadkan ruang, saiz dan kecekapan.

Sebaliknya, penyelidik-penyelidik menggunakan pasang-sendiri, proses di mana reaksi kimia menghablur pada suhu lebih rendah pengantaraan oleh mangkin logam nanoscale kepada dengan spontan membentuk nanowires yang berdiameter 30-50 nanometer dan 10 mikrometer panjang, dan kemudian mereka membuat alat-alat ingatan pada subtrate silikon.

"Kita telah mengukur keputusan nanowires untuk tulisan-semasa amplitud, beralih laju antara amorfus dan fasa-fasa habluran, ketahanan jangka panjang dan tempoh tahanan data," kata Agarwal.

Ujian menunjukkan penggunaan kuasa yang amat rendah untuk pengekodan data (0.7mW per bit). Mereka juga menunjukkan tulisan data, memadam dan mendapatkan semula (50 nanosaat) menjadikannya 1,000 kali lebih cepat daripada memori Flash yang konvensional dan menunjukkan yang alat itu tidak akan hilang data walaupun selepas kira-kira 100,000 tahun penggunaaannya, semuanya dengan potensi untuk menyedari tahap terabit ketumpatan peranti memori tak meruap.

"Bentuk baru ingatan ini mempunyai potensi untuk merevolusikan cara berkongsi maklumat kita, pemindahan data dan malah muat turun hiburan sebagai pengguna-pengguna," Agarwal berkata. "Ini mewakili satu potensi perubahan yang menyeluruh dalam cara kita memasuki dan menyimpan data."

Ingatan berubah-fasa secara umum bercirikan baca/tulis lebih cepat, ketahanan lebih baik dan pembinaan lebih mudah dibandingkan dengan teknologi-teknologi ingatan yang lain seperti Flash. Cabaran adalah untuk mengurangkan saiz bahan-bahan perubahan fasa dengan teknik-teknik litografi yang konvensional tanpa merosakkan ciri-ciri berguna mereka. Fasa-perubahan pasang-sendiri nanowires, seperti yang dicipta oleh penyelidik-penyelidik Universiti Pennsylvania, beroperasi dengan kurang kuasa dan adalah lebih mudah untuk diskala, menyediakan satu strategi baru yang berguna untuk ingatan ideal yang menyediakan kawalan cekap dan tahan lama pada memori beberapa arahan magnitud yang lebih besar dari teknologi-teknologi semasa.

"Skala atom peranti nano ini boleh mewakili had saiz ulung dalam fasa teraruh semasa sistem-sistem transisi untuk aplikasi-aplikasi memori tak meruap," kata Agarwal.

Teknologi keadaan pepejal (Solid State Technology) seperti yang digunakan sekarang untuk produk-produk seperti kad memori, kamera digital dan pembantu data peribadi secara tradisi menggunakan memori Flash, tak meruap dan ingatan komputer tahan lama yang boleh dipadamkan dan diprogramkan semula secara elektronik. Data pada pemacu-pemacu Flash menyediakan kebanyakan peranti berkuasa bateri dengan tahap-tahap ketahanan yang boleh diterima dan biasanya memasuki data cepat.

Tetapi had-had teknologi ini adalah jelas. Kamera digital tidak boleh ambil gambar-gambar bertubi-tubi kerana ia mengambil saat berharga untuk menyimpan foto terakhir kepada ingatan. Jika peranti ingatan laju, seperti pada DRAM dan SRAM yang diguna pada komputer-komputer, dan kemudian ia meruap; jika plug pada satu komputer meja adalah ditarik, kemasukan segala data terkini akan hilang.

Oleh itu, satu peranti ingatan yang sejagat adalah diingini yang boleh menjadi dapat diukur, cepat, tahan lama dan tak meruap, satu set keperluan yang sukar yang sekarang telah didemonstrasikan di Universiti Peensylvania.

"Bayangkan kemampuan untuk menyimpan ratusan filem resolusi tinggi dalam satu pemacu yang kecil, muat turun mereka dan memasang mereka tanpa membazir masa pada penimbalan data (data buffering), atau bayangkan hidupkan komputer riba anda dalam beberapa saat di mana anda tidak akan perlukan untuk memindahkan sistem pengoperasian ke memori aktif" kata Agarwal lagi.

0 comments:

Catat Ulasan

Map