Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Adakah Kehidupan di Marikh?

. Rabu, 8 Julai 2009

Imej ini diambil oleh kamera 2 Viking 2 Lander Utopia Planitia, menunjukkan satu lapisan nipis fros ais di permukaan marikh. Imej diambil pada 18 Mei 1979, hampir tepat satu tahun marikh (687 hari) selepas fros mula-mula muncul di tempat ini dan ia dirakam oleh Viking 2.

Satu tafsiran baru data daripada pendarat Viking NASA menunjukkan bahawa 0.1% tanah bintang Marikh yang diuji kemungkinan mempunyai satu punca asal biologi.

Dr Joop Houtkooper dari University Giessen, Jerman, percaya bahawa sub-beku, permukaan bintang Marikh yang gersang boleh menjadi rumah untuk organisma-organisma sel-sel yang dipenuhi dengan satu campuran hidrogen peroksida dan air. Dalam satu persembahan di European Sains Planetary Congress di Potsdam pada hari Jumaat ke-24 Ogos, Dr Houtkooper menceritakan bagaimana dia telah menggunakan data daripada ujikaji Pertukaran Gas (GEx), dibawa oleh NASA Viking landers, untuk menganggar biomas dalam tanah planet Marikh.

Dr Houtkooper berkata, ujikaji GEx diukur pada kenaikan yang tidak dapat diterangkan dalam tahap oksigen dan karbon dioksida apabila mengeramkan contoh-contoh. Jika kita mengandaikan gas ini telah dihasilkan sepanjang kerosakan bahan organik serentak dengan penyelesaian hidrogen peroksida, kita boleh mengira jumlah besar yang diperlukan untuk mengeluarkan volum gas yang diukur. Dari itu, kita boleh menganggarkan jumlah biomas pada contoh tanah planet Marikh. Ia keluar di lebih sedikit satu bahagian setiap seribu menurut beratnya, setanding kepada apa ditemui pada beberapa permafrost di Antartika. Ini boleh dikesan oleh peralatan di Phoenix lander, yang dijangka akan tiba di Marikh pada bulan Mei tahun depan.

Dr Houtkooper dan rakan sekerjanya, Dr Schulze-Makuch dari Washington State University, mencadangkan bahawa organisma hidrogen peroksida berasaskan air agak mampu untuk terus hidup dalam iklim planet Marikh di mana suhu jarang sekali di atas takat beku dan boleh mencapai -150 darjah Celsius pada kutub-kutub.

60% penyelesaian hidrogen peroksida mempunyai satu takat sejuk beku - 56.5 darjah Celsius, dan keadaan supersejukan pada campuran-campuran seumpama itu boleh bermaksud aktiviti yang begitu metabolik boleh hidup walaupun pada suhu yang lebih rendah. Tambahan pula, solusi air hidrogen peroksida lebih cenderung untuk menarik air, yang bermaksud bahawa organisma boleh mencari-cari molekul-molekul air dari atmosfera planet Marikh.

Kelemahan biokimia yang mencari-cari air ialah bahawa jika organisma-organisma telah terdedah kepada air cecair atau atmosfera panas dengan kelembapan yang tinggi, mereka boleh mati disebabkan oleh terhidrat. Dalam kes ini, sel akan merobohkan, melepaskan oksigen. Mana-mana sebatian organik kemudiannya boleh bertindak balas dengan hidrogen peroksida, melepaskan karbon dioksida, wap air dan kesan nitrogen dan unsur-unsur kecil.

Dr Houtkooper berkata, "Hipotesis air Hidrogen peroksida ini boleh menyediakan jawapan untuk beberapa aspek hasil-hasil Viking yang tinggal tidak diterangkan dalam tiga puluh tahun ini. Konsep jenis kehidupan ini adalah juga menarik bagi perancang misi-misi masa hadapan mencari kehidupan di Marikh. Dengan skala masa panjang terlibat di perancangan dan pelancaran Mars landers, di sana ada satu keperluan dahsyat untuk menjangka apa jenis kehidupan kita seharusnya harapkan untuk mencari dan di mana kita sepatutnya mencari. Organisma dengan air biokimia hidrogen peroksida akan menjadi lebih berkemungkinan untuk aktif dalam kawasan-kawasan lebih sejuk di Marikh dengan penumpuan wap air tinggi, sebagai dijangka di sepanjang pinggir ais kutub. Melihat seterusnya di hadapan, satu pulangan contoh misi akan bermakna yang kita boleh menggunakan semua teknologi yang ada sekarang yang mampu untuk menganalisis tanda-tanda kehidupan.

Bagaimanapun, jika organisma-organisma ada memiliki kimia yang kita cadangkan, mereka boleh mengurai sepenuhnya kepada gas semasa dalam perjalanan pulang ke Bumi, tanpa meninggalkan walaupun satu kesan palit pun."

Kewujudan organisma dengan air kimia hidrogen peroksida akan menaikkan soalan-soalan menarik mengenai asal-usul kehidupan di Bumi. Dr Houtkooper tidak berfikir bahawa adalah perlu mengimplikasikan asal usul bebas bagi hidupan daratan dan planet Marikh. "Satu kajian terperinci biokimia dan genetik akan menjadi perlu untuk menentukan sama ada benda-benda hidup adalah saling berkaitan. Pemindahan organisma-organisma daratan ke Marikh atau sebaliknya adalah satu kemungkinan baik keadaan bagi asal dan kelangsungan hidup di kedua-dua planet di awal sejarah sistem suria. Pemindahan organisma-organisma daratan oleh kapal angkasa lepas yang awal ke Marikh yang sama ada mendarat atau terhempas adalah satu kemungkinan, tetapi ia tidak munasabah yang organisma-organisma ini berkembang dalam beberapa tahun."

Hidrogen peroksida bukan tidak dikenali dalam proses-proses metabolik organisma-organisma daratan. Kumbang Bombardier , Brachinus Crepitans, mengggunakan 25% solusi hidrogen peroksida untuk mengeluarkan satu letupan wap di muka pemangsa yang mengejarnya.

Dr Houtkooper berkata, "Di sana boleh tidak nampak seperti apa-apa sebab asas mengapa hidrogen peroksida tidak boleh digunakan oleh sistem-sistem kehidupan. Manakala organisma-organisma di Bumi telah mendapatinya menguntungkan untuk memasukkan garam ke dalam intraselular cecair mereka, hidrogen peroksida mungkin lebih sesuai untuk organisma-organisma disesuaikan kepada alam sekitar yang sejuk dan kering di Marikh."

Nota: Artikel ini telah diadaptasikan dari berita yang dikeluarkan oleh European Planetology Network.

Tambahan:

Misi NASA Viking ke Marikh adalah terdiri dari dua pesawat angkasa, Viking 1 dan Viking 2, yang terdiri dari pengorbit (orbiter) dan pendarat (lander). Lander Viking 1 telah mendarat pada 20 Julai 1976, diikuti dengan Lander Viking 2 pada 3 September.

Eksperimen Pertukaran Gas (The Gas Exchange Experiment / GEX) dilihat untuk menukar penghasilan gas pada bilik cubaan, penukaran yang menandakan aktiviti biologi.

Islam mengajar bahawa alam semesta ini dicipta oleh Yang Maha Mencipta iaitu Allah S.w.t. Segala penemuan-penemuan saintis adalah berdasarkan hipotesis mereka sahaja dan tidak semestinya semua adalah betul. Walaubagaimana pun hasil dari penemuan-penemuan ini dan daripada pengetahuan tentang alam maya ini dapat menambahkan lagi keimanan di dada mereka yang beriman dengan penghayatan terhadap kekuasaan Allah Yang Maha Hebat dan Maha Mencipta. Wallahu a'lam.

0 comments:

Catat Ulasan

Map