Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Selasa, 30 Jun 2009

Uranus

. Selasa, 30 Jun 2009

Uranus telah ditemui oleh William Herschel dalam tahun 1781 secara kebetulan. Ia didapati pada kejauhan 19 AU dari Matahari. Ia mempunyai garis-pusat 51 800 km yang menjadikannya planet ketiga besar di Sistem Suria. Uranus terdiri terutamanya daripada hidrogen dan helium, sedikit methane dan sedikit kesan beberapa unsur-unsur yang lain. Uranus kelihatan biru kehijauan seragam dan tidak mempunyai ciri-ciri tertentu. Warnanya adalah sumbangan methane yang ujud dalam atmosfera luarnya.

Uranus
Satu imej Uranus yang diambil oleh kapal-angkasa Voyager 2 dalam bulan Januari 1986. Kredit : JPL/NASA

Putaran planet ini didapati agak cepat. Satu putaran atas paksinya mengambil masa 17 jam. Putaran ini berbeza disebabkan paksi putarannya condong hampir selari dengan dataran orbitnya, tidak menegak seperti paksi planet-planet yang lain. Situasi yang menghairankan ini mungkin disebabkan oleh perlanggaran Uranus dengan satu objek lain yang amat tinggi jisimnya.

Uranus
Gambar Uranus yang menyerupai bulan sabit yang telah diambil oleh kapal-angkasa Voyager 2 dalam tahun 1986 dari jarak kejauhan 800 000 km. Kredit : JPL/NASA

Planet Uranus mempunyai sekurang-kurangnya 24 satelit-satelit. Dua daripada mereka yang terbesar sekali dikenali sebagai Titania dan Oberon. Ia dikelilingi oleh beberapa gegelang halus yang terdiri daripada ais bergaris-pusat beberapa meter, yang gelap dan tidak begitu berkilat.

0 comments:

Catat Ulasan

Map