Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Selasa, 30 Jun 2009

Neptun

. Selasa, 30 Jun 2009

Neptun telah ditemui dalam tahun 1846 oleh Johann Gottfried Galle. Dengan bantuan mekanik selestial kedudukan planet ini telah ditentukan oleh Urbain Le Verrier. Kedudukan ini telah ditentukan sebagai 30 AU dari Matahari. Neptun didapati mempunyai garis-pusat 49 500 km, kecil sedikit dari Uranus. Planet in terdiri terutamanya daripada hidrogen dan helium. Ia mempunyai satu teras yang besar yang terdiri daripada batu-batuan cair, ammonia, dan methane. Teras ini adalah sebesar dua pertiga garis-pusat planet ini. Lapisan berketebalan satu pertiga yang paling luar pula adalah terdiri daripada hidrogen, helium, air dan methane.

Neptun
Gambar Neptun yang telah diambil dalam tahun 1989 oleh kapal-angkasa Voyager 2 dari jarak kejauhan beberapa juta km. Dapat kelihatan di sini awan putih pada altitud tinggi dan juga tompok hitam yang dijangka terdiri daripada ribut taufan. Kredit : JPL/NASA

Neptun kelihatan berwarna biru disebabkan oleh keujudan methane. Atmosferanya bersifat lebih aktif dari Uranus. Nampak kelihatan di sini satu susunan memanjang awan putih yang terdiri daripada ais methane. Tompok besar berwarna biru pula adalah disebabkan oleh ribut taufan menyerupai sistem yang serupa di permukaan Musytari.

Neptun mempunyai sekurang-kurangnya 13 satelit-satelit. Satu daripada mereka yang didapati amat menarik dipanggil Triton. Satelit ini mempunyai garis-pusat 2700 km dikelilingi oleh satu atmosfera nipis yang terdiri daripada nitrogen. Dalam tahun 1989 kapal angkasa Voyager 2 telah mengukuri bahawa suhu satelit ini adalah paling rendah sekali di Sistem Suria, iaitu -236 Celcius. Permukaan satelit ini penuh diliputi dengan ais nitrogen yang amat kompleks, bentuknya menyerupai pancutan yang mengeluarkan nitrogen sehingga mencapai tahap ketinggian 8 km.

Triton
Satu imej mozek Triton yang telah diambil oleh kapal-angkasa Voyager 2 semasa terbang-lintasnya dalam bulan Ogos 1989. Kredit : NASA/JPL

Amat menghairankan, Triton berputar mengelilingi neptun dalam orbit retrograde. Pencerapan ini menunjukkan bahawa satelit ini menghampiri planet Neptun tanpa berhenti dibawah pengaruh tarikan graviti. Oleh yang demikian, dalam beberapa puluh juta tahun ia dijangka akan pecah dan menghasilkan satu sistem gegelang mengelilingi planet ini. Namun begitu buat masa ini, Neptun dikelilingi oleh 4 gegelang yang terdiri daripada debu. Gegelang ini didapati ganjil dan memaparkan beberapa bahagian yang tumpat yang membuatnya kelihatan seperti gerbang.

0 comments:

Catat Ulasan

Map