Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Selasa, 30 Jun 2009

Satelit-satelit Zuhal

. Selasa, 30 Jun 2009

Bertaburan mengelilingi planet Zuhal adalah 34 satelit-satelitnya. Antara mereka yang paling menarik ialah satelit Titan yang bergaris-pusat 5150 km. Terdapat juga 6 satelit-satelit yang bergaris-pusat sederhana iaitu antara 400 dan 1500 km. Satelit-satelit sederhana tersebut dikenali sebagai Mimas, Enceladus, Tethys, Dione, Rhea dan Iapetus, disenaraikan sedemikian menurut kejauhan meninggi dari pusat Zuhal. Planet ini juga mempunyai beberapa satelit-satelit yang lebih kecil, yang dijangka ujud hasil hentaman atau perlanggaran antara objek-objek sistem suria. Berkemunkinan juga sebahagiannya adalah objek asteroid yang terperangkap akibat tarikan graviti Zuhal.

Satelit-satelit Zuhal
Sekumpulan satelit-satelit utama Zuhal hasil cerapan kapal angkasa-kapal angkasa Voyager. Kredit : NASA/JPL/Caltech

Satelit-satelit Mimas dan Tethys didapati penuh dengan kawah. Terutamanya, satu kawah terbesar dipermukaan Mimas. Kawah ini bergaris-pusat satu pertiga garis-pusat satelit tersebut. Sebaliknya pula, Enceladus diliputi dengan lapisan ais yang tulin. Permukaan tanpa kawah ini menunjukkan satu aktiviti geologi yang terjadi tidak berapa lama dulu, mungkin kurang dari 100 juta tahun yang lepas. Aktiviti ini mungkin disebabkan oleh interaksi graviti antara Enceladus, Dione dan Zuhal. Ini serupa dengan satu proses yang berlaku diantara Io dan Musytari.

Mimas
Satu imej Mimas yang diambil oleh kapal angkasa Cassini dalam bulan Ogos 2005. Mimas mempunyai garis-pusat 389 km dan menyerupai bentuk "Death star" dari filem "Star Wars" disebabkan keujudan kawah bergaris-pusat 130 km yang dipanggil Herschel. Kredit : NASA/JPL/Space Science Institute

Kesemua satelit-satelit Dione, Rhea dan Iapetus mempunyai hemisfera yang berbeza. Satelit-satelit Dione dan Rhea diliputi penuh dengan kawah-kawah yang bertaburan di permukaan satu hemisfera dan permukaan yang licin bertaburan bentukan jaluran asing pula pada satu hemisfera yang lain. Perbezaan hemisfera ini lebih ketara pada permukaan Iapetus dimana satu hemisferanya kelihatan gelap sementara satu lagi cerah. Pakar-pakar planet percaya hemisfera yang gelap ini adalah akibat kedudukannya yang begitu hampir dengan dengan satelit Pheobe. Pheobe adalah satu asteroid tua yang terperangkap dalam orbit Zuhal. Ia terdiri daripada bahan-bahan gelap yang sedikit demi sedikit bebas dan mendarat kepermukaan Iapetus dan menghasilkan satu hemisfera yang gelap.

Iapetus
Gambar permukaan Iapetus ini adalah hasil gabungan imej-imej yang diambil oleh kapal angkasa Cassini dalam bulan Disember 2004. Kelihatan di sini 2 jenis permukaan yang amat berbesa. Juga kelihatan banjaran misteri dibahagian khatulistiwa nya. Kredit : NASA/JPL/Space Science Institute

0 comments:

Catat Ulasan

Map