Bagilah hamster nie makan...

Ikan nie lapar..Bagilah makan jugak

Rabu, 8 Julai 2009

Perokok boleh cepatkan ketidak-upayaan kepada pengidap Sklerosis Berbilang

. Rabu, 8 Julai 2009

Orang dengan sklerois berbilang (Multiple Sclerosis - MS) yang merokok akan menambah risiko jumlah pengecutan tisu otak, satu kesan akibat MS, dan kekerasan berikutan penyakit mereka, penyelidikan baru yang dijalankan di Buffalo Neuroimaging Analysis Center (BNAC) Universiti di Buffalo, New York telah membuktikan.

Hasil-hasil adalah berdasarkan imej-imej resonan magnet (magnetic resonance images - MRIs) perokok dan bukan-perokok dalam 368 orang pesakit MS yang dirawat di Institut UB Jacobs Neurological, Jabatan Neurologi universiti itu dalam Sekolah Perubatan dan Perubatan Biomedik.

"Menghisap rokok mempunyai banyak ciri-ciri yang toksik terhadap sistem saraf pusat, dan perokok telah berkait dengan mudah dipengaruhi lebih tinggi dan risiko sklerosis berbilang yang progresif", kata Robert Zivadinov, MD., Ph.D., Profesor UB neurologi, pengarah BNAC dan pengarang pertama kajian mengenai perkara ini.

"Interaksi antara menghisap rokok dan genetik dan faktor-faktor immunologi mungkin menunjukkan kepada mekanisme-mekanisme dalam penyakit patogenesis. Tiada kajian sebelum ini yang menyiasat perbezaan dalam ciri-ciri MRI antara perokok MS dan bukan-perokok MS", katanya.

Analisis dan perbandingan MRI daripada perokok dan bukan-perokok menunjukkan bahawa perokok mempunyai ketidak-upayaan nyata sekali lebih tinggi dan volum otak lebih rendah daripada bukan-perokok. Di sana juga ada satu hubungan yang signifikan antara satu jumlah yang lebih tinggi paket setiap hari yang dihisap dan volum lebih rendah neokorteks, sebahagian korteks serebrum yang bertugas sebagai pusat untuk fungsi-fungsi mental yang lebih tinggi bagi manusia.

Tidak terdapat perbezaan signifikan dalam mana-mana penemuan klinikal antara perokok aktif dan bekas perokok.

"Merokok nampaknya mempengaruhi kekerasan MS dan untuk mempercepatkan atrofi otak dan gangguan rintangan darah otak dalam MS pesakit-pesakit", Zivadinov menyebut. "Pesakit-pesakit MS patut dikaunseling untuk berhenti merokok, atau sekurang-kurangnya untuk mengurangkannya agar mereka boleh mengekalkan sebanyak-banyaknya fungsi otak."

0 comments:

Catat Ulasan

Map